Kiukonmäellä
on useita vanhoja tienpohjia, Alakaivon kautta kulkeva saattaa olla
ensimmäinen, se lähtee ”Sonnilan" ja Väisälän rajaa ja on
jatkunut Myllypurolle saakka? Kuljimme sitä myöten talvella
suksin latua myöten, Heinäahon koulua käydessämme.
Tuon
tien alku ainakin sopii hyvin ”vanhimman Korhosten asuin paikan”
kohdalle, siitä oli jäljellä vain kiveykset, ja lopullisesti
hävisi tien parannustoiden yhteydessä. Kiukonmäen talon jaossa,
Harjun N:48/2 ja Kiukonmäki N:48/1. Alakaivoa myöten tie on jäänyt
Kiukonmäen (Aatilan) tilukseen. Johan Korhonen s.1829 näyttäisi
asuneen Pällikkäällä N:44.? ja ”Junnu” näyttää tulleen
mäelle isänsä kuoleman jälkeen, ja halunnut osuudelleen Harju,
nimen? Harjulta tie on kulkenut korkeinpien kumpujen ylitse ja pahan
kivikon kautta oli ”Ylätie”, joka vei Paisua-Kirkonkylä tielle.
Tietalkoissa
”setä”Matti Korhonen kertoi:”Sonnis Hannes”, otti urakalla
kaevoo raviojan ”alatielle”, eli jyrkänrinteen alareunaan,
luiskaa oli leikattu korkealta, ja saatu siten multaa uudelle tielle,
on käytössä edelleen, lienee muutos tapahtunut noin 1935
paikkeilla, ojan reuna oli nurmeton lapsuudessani, ja rinteen
yläosaan oli tienreuna-leppään vuoltu merkkrjä, sanoivat siihen
olevan 3 kilometriä Pitkänmäen koululta.
Kerrottiin
”ennenvanhaan, väljänmetän aikaan”, kuistien reunustaneen
teitä, Väisälässäkin tie oli mennyt kujaan, navetan ja ladon
välistä, sontatunkion ylitse, ja taas toiseen kuistiin.
Vain
pellot, rinneaituus, kasket, ja nauriskasket oli aidattu, muu ”oli
väljänmehtää”. Tie kaarteli yleensä peltojen reunoja, niillä
olevia rauniota, joilla kasvoi vattuja, kaikki oli hyvin
hevoskuljetusten aikana, keväällä saattoi tiet jäädä korkealle,
jäätyneen polanteen sulaessa hitaammin kuin lumi tien vieressä.
Kunta alkoi osallistua teiden ylläpitoon antaen soranajoon
määräsumman, edellytyksellä että tien käyttäjät kunnostaa
myös tietä.
Antti
setäni oli saatu Kepun tukimieheksi, ja Pihkarannan Veikko järjesti
Pekka Silvolan meille puhujaksi, myös Volmar Hernberg oli mukana,
Silvola poliittisena kettuna utsi kylän asioita, ja rakensi puheensa
paikalliselle aiheelle:”Teille tuo tie on yksi rasite!” Tietysti
vaalipuheessa kunnan ja valtion olisi kannettava kaikki vastuu että
tie vielä päällystettäisiinkin!
Sitten
ostettiin traktori, siihen veli Kalle teki lumilingon, ostettiin
kaivurikin, koska kylätie kulki syvällä vattupehkojen katveessa,
lumi tuulella kasasi miehenkorkuisia nietoksia tien kohdalle. Niitä
ei enää voitu lingota, ne oli avattava kaivurilla.
Isä
alako vaeneksia:”On iha järjetöntä kunnan lahjottammoo hiekkoo
levitellä vatukoihi ympärille, siirettää tie tuoho pellolle,
tulloo vielä pitkä pätkä suoroo tietä?” Minä vastustin: ”Ee
nyt keskelle peltoo, ennen tuoho kiertämmää pello reonoo?”.
Isällä olj valtti takataskussaa: ”Etkö sinä muista, mitä
Puron Kalle sano? Jok'kaene suap peltoo tekemällä, kunnollista
tietä ee sua?”
”Tehhää
minum'puolesta!” myönnyin, vielä oli saatava veljeni Kalle,
mukaan
aloin
pehmittää: ”Nuo Valakosen poejat ajjaa tuossa tuhatta ja sattoo
nurkkoo pyyhkii, Jos tyttäres Tamara kävelöö, tielle?”
Parinpäivän
päästä Kalle ajoi kaivurin pihaan, ja kysäsj: ”Mihinkä se
pirun tie sitten tulloo?” Isä Mattiin tulj vaahtia: ”Tuohon
vanahan navetan kohalle vua”
Ehotin:”Hae
nyt ensiks Timpuri Ilmarj puhheenjohtajana mukkaa linjoomaa?”
Isä
haki autolla Ilmarin, silloin näin rauhallisen Ilmarin ottavan lähes
juoksu askelia, kun ottivat isän kanssa linjoo riih'tieltä –
Kahaveräjälle. Uusitie tuli pellon korkeimmalle kohdalle, jolta
myrskytuulet viep lumet talavella yli, ja meidän tuvannurkasta tie
siirtyi 15 metriä kauemmaksi. Kalle sae kuulla miel'pitteetä
Kahaveräjällä: ”Oes' entistäkkii tietä hyvästi piässy!”
Riihinotkosta
eteenpäin kunnostettua osuutta en ollut seuraamassa, kuulin Humpilta
kotoisin olleen urakoitsijan tehneen työn 3000 mk urakalla.
Taavetti
Laakkonen oli taivutettu sallimaan suora linjaus entisen kotipihan
halki, (Lato piti siirtää?) pitkin kivirauniota, josta tuli hyvä
tiepohja, Tynnörisuon laskuojaan, ja siitä edelleen Leppäahon
tiehaaraan, on yksi Ollikkalan suorimpia kyläteitä, joka on tehty
ilman piirustuksia ja vaakituslaitteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti