
Lapinlahden Olikkalan kylässä ensimmäisiä tunnettuja muurareita olivat Henrik Ruotsalainen, eli Puron-Ukko, ja Help niminen mies. Kumpi oli ensimmäinen?, keneltä he oppivat taitonsa, vai hoksasivatko, että savu, uunin päälle holvatun kuoren päälle tehdystä reiästä, saadaan korsteenia pitkin ulos, korsteenin teko lienee kätevälle ollut helppoa? Ontto kelo holvatun uunikuoren päälle pystyyn, kivistä ja savesta kuori kelon ympärille, viikon päästä kelon sisään pudotettiin palava tuohikäpry ja formu katosi ehkä liiankin nopeasti. K.A. Gottlund kirjassaan Metsäsuomalaisten parissa v.1817, väittää Ruotsin Taalainmaalla, ”viisikymmentä vuotta aikaisemmin siirrytty ulos-lämpiäviin uuneihin?, oletetttavasti Takka-uuneihin? ”Vastavirtauunit keksi ruotsalainen insinööri noin 1850?”
Puron
Ukko muurasi Novalan Jussin taloon uloslämpiävän uunin v.1908. Oli
kertonut naapurissa Tuakkilassa: ”Kihlasin Novalan Jussilta tytön”, Hilman
kapalosta oli pudonnut hopeinen lantti, Hilma kuuli lapsena ”olevansa
Puron Ukon morsian”. Ukko-Heleppi oli korjaamassa Lampuoti Paavo
Väisäselle uunia ”vanhan tuvan aikaan”, ehkä Tsaarikin
vielä hallitsi? Kerran, ruokalevon aikaan,
alkoi kuulua avunhuutoja muurauspaikalta, Väisäset tunnetusti eivät
työtä rakasta, olivat jääneet ruokalevolle muurmestarin aloittaessa
työt, Helppi oli asetellut suurtakiveä parempaan asentoon,
huomaamatta, että hänen pitkä partansa jäi kiven väliin, ukkeli
oli lieassa parrastaan, ja tarvitsi apua irti päästäkseen. Ukot
Ruotsalainen ja Help, tunnetaan myös tietöistään. Eila Valta
kirjoitti Matissa ja Liisassa Ukkinsa hakanneen vuosiluvun Pellosmäen
kautta kulkevan tien tienvarressa olevaan kiveen?
Pällikkäläiset
olivat surkeiden (kesä-)
teiden varassa, paras tie vei Varpaisjävelle, pitkin hietakankaita,
Pellosmäen kautta kierrettiin Kumpusen järveä, ja
oli ensin kanavan ylitys, Pellossuon vetelä telatienä,
ennen Pellosmäkeä. Rumpukasta Kiukonmäen kautta on ollut
suonotkoja, Humalapuro on ylitetty Humalaharjulta suoraan Väisälän
lähteelle kulkeneella ”telataipaleella”, sillan niskapuut näin
jään alta v.-42 ollessani ”halkomarssilla”, minua tosin
kiinnosti enemmän biologia, lasinkirkkaan jään läpi näin nuo
ihmeelliset toukat joita ryömi puronpohjassa, ne olivat keränneet
neulasia ja kiviä ympärilleen suojaksi.
Akat, ja setä kaatoivat koivuja, tehden halkoja, ”yleiseen
kulutukseen”
Lyyti tätini ilmoitti ”siitä kulkeneen maantien ennen”, se on
kulkenut meidän niittysarkaa pitkin, telat oli säilyneet vain
lähteen reunalla, nousten rinteelle, jatkuen Jaakko Korhosen maalle,
kärryn raiteiden jäljet vielä
näkyivät sammalikossa.
Uusitie oli em. sillanpaikasta siirretty
keskelle Riittamarin suota, sadanmetrin päähän entisestä,
”Tiemestari” oli ajanut suoria linjoja. Humalaharjulle tie tuli
puolenkilomeriä suorana Alelan mutkasta, siihen
samanlainen huikonen Tuovilan(Ahola) risteyksestä
Humalaharjultajatkui melkein kilometrin Myllypurolle, jatkuen edelleen
puolenkilometrin ”heleppi väleinä” Löttökorpeen, ja Sahapuron
yli siihen jossa nykyisin on Peräojan Yrjön
(Krasilnikoff)siirtolaistila, sitten alkaa sik'sak' sotku, Burtsovin
talolle asti, jota
parin korjauksen jäkeenkään ole vielä saatu suoraksi!
Syy
mutkiin ei ole tietenkään särkyneen teodoliitin, vaan
Parkonkorvessa sijainneen teollisuuslaitoksen, jonka tuotteet saivat
kirkonkylältä päin, linjaa ajaneen mestarin Eskonsuolla
lankeamaan, kuin Ukko Nooan muinoin.
”Heleppi
välistä” maitnitsi setäni Antti, joten melkoisella varmuudella
väitän Helepin
johtaneen Rumpukka-Eskonsuo
tien linjausta.
Kiukonmäeltä
osti Nyrkkiharju nimisen tilan muurari Santtu Huttunen, Hän oli
myös henkilö jolla oli periaatteita, ja
myös
mietelauseita,kuten
:”Taikauskoinen
ja tyhmä kansa”, lienee ollut hänen
syvällisin
tutkielmansa?
Kerran hän oli poistuessaan talosta huomauttanut: ”Emäntä
muistaa sittä
hiiliä uunista vettäessää,
minkälaesta
ruokoo
muurarille laetto!”
Korkealta hiilien putoaminen lieteen, aiheuttaa pölyä. Antti setäni
oli ollut Santun apuna sinkityn pellin laitossa hellan alaosan
suojaksi, hän oli neuvonut Sonnilassa Viljo Rissasta, ”miten
Santtu
taivutti pellin”, Viljo oli suostunut tekemään siten.
Meille
Santtu oli tehnyt Leivinuunin v.1936. Kivistä alaosan, tiilestä
hellan ja höyry
kuupan,
ja
myös hormin tuvansisällä, lakassa
ja
katolla oli käytetty betonitiilejä. Kun muuraus oli edennyt
hellanpankkoon, isäni oli ehdottanut: ”Jos silitettäisiin nuita
kiv'viin
pintoja?” Santtu oli mylväissyt: ”Nyt sinä sen sanotj!
Ylleesä hoetaa vua: On se huomenna jo nuin korkeella”, uunistä
näkee, hellanlevyn yläpuolisia kiviä on piikattu tasaisiksi! Yhtä
Santulle tekemäänsä keitosta mummoni muisti mainita, ruokalistaan
kuului lihakeittoa ja rusinasoppaa, ne nähdessään Santtu oli
mylväissyt: ”Kaeke mualima ruuvat!”
Oli
pistäytynyt meillä
kirkonkylän
matkallaan
Aatu Korhonen, kuiskannut Santulle:”Saen tuolta kirkolta
pullollisen pontikanlosua, otetaan ryyppy?” Suomalaiseen
perinteeseen kuuluu ryypätä naisilta salaa, mentiin porstuaan, Aatu
avasi pullon, ja antoi Santulle, joka otti pitkän huikan, alkaen
heti kakoa ja voihkia: ”Tuo Johanna jottae juomista? Kum'mies
valeh'telloo pullossa olovan pontikkoo ja tarjookii
pirtua!”. Mummoni muisteli:”Santtu vetelj sormillaa kaulasa
sivuja, viina poltti sen kulukkua”, Aatu virnisteli tapausta:
”Tienneensä Santun ahneuden viinanperään ja pilaili” (Ollen
itse yhtäahne viinaan, tilaisuuden tullen, Aatulla
”liputti paidanhelma”, jos hän oli käynyt Ohemäen takana)
Antti
setäni muisti: Santtu oli hyvällä tuulella ollessaan kehunut
”ryhmätyötä”:
”Meellä
Antti on tuota
kiviymmärrystä!”,
kiilauksessa ollut kivi oli haljennut suoraan. Santulla lienee ollut jotain aihetta vähätellä Rumpukkalaisia, "Humalapurosta alakaa Tintanvaltakunta!" Tintta-Jussi Kaikkonen oli Kallion poikia, loukannut jalkansa lapsena, eikä Anna-Sohvin hierojantaidot riittäneet jalan parantamiseen.
Santulla
oli ollut vielä slougan: ”Minulla on se Viljo niminen mies!”,
lankonsa Viljo Rissanen, joka myös muurasi.
Kerran Kemin satamassa
oli ollut paha tulipalo, korjaustöihin osallistunut Viljo oli saanut
tarjouksen kuudelta mestarilta työhön: ”Nyt on Rissasella valta
valita, kenelle menee?” oli Sataman
Johtaja
nauranut. ”Tietysti menin muurausryhmään”, muisteli Viljo.
Santtu
oli taas
kerran
tullut meille ja muistuttanut: ”Minulla on se Viljo niminen mies,
lähetää kahtommaa, mittee se o suanna aekaseks' Aatilassa?”, oli
lähdetty, Antti oli Sonnilan kohdalla erehtynyt kehumaan itseään:
”Neuvonj' Viljoo tuolla, pellin viännössä, ja se tek' niinku
sinun näin tehnee!” Santtu oli mylväissyt:”Sinun ee oes pitännä
sitä neovoo!”. Mentiin Aatilan tupaan, lienee Aatu esitellyt:
”poroluukun tulleen lähes sijansa ryrjään”, ja Viljon
paikanneen reijän pellillä ja kiinnittäneen paikan neljäntuuman
nauloilla! Santtu sai yleistarkastuksen suoritettua ja totesi:”Nuin
minäkii tien', jos reekä tulloo peltiiv'viärää kohtaa, paekkoon
sen ja naaloon kiinni
neljäntuuman
naaloljla!”
Lapinlahden kunta esitti Santulle laskun äiti Kreetan hoitamisesta, Santtu raivostui, äiti oli jättänyt hänet vauvana Pohjanmaalla talon rapulle, talon ikäneidot pitivät "moosestaan" Jumalan lähettämänä, kastoivat nimellä, ja jne.
Kreetan synnytys tuli viranomaisten tietoon, tapausta tutkittiin ja Kreeta tunnusti kaiken, ja nouti poikansa pois.
Santtu möi Nyrkkiharjun Oskari Peksujeffille, Veekari oli jäänyt Aatilan pihaan kuorma-autonsa kanssa, ja Santtu kuljetti tavaransa autoon hevosella, kuorma oli valmis, "Konitäi puraisi Santtua", hän ehdotti Oskarille:"Puretaan kaappa?" Oskari oli laukku-kauppias, ja kauppias elää voitollaan:"Purkajaisia 5 tuhatta!" Oskari ehdotti. Sitä Santtu ei raskinut maksaa, ja joutui matkustamaan "Tintan valtakuntaan", Kolmanteenmäkeen.
Viljo Rissasen
muurauksille naureskeltiin, kerran tuli puheeksi naapurimme Simo
Hämäläisen (Viitasaarelta) kanssa, ”Viljo olj
muuroomassa
koolun
uunija,
ee
niissä pahoja mutkia näkyny, käätiin
kahtomassa
koolumatkalla
” Simo: ”Et oo osanna tähtäillä nii nuorena, kyllä niissä
näkkyy ku kahtoo tarkasti. Rakennusmestari Eero Partanen oli kerran
käydessään kysynyt: ”Onko muurari Rissasella ollenkaan
vatupassia?”. Aku Karjalainen oli vastannut, hän oli Viljon
hanslankari: ”On sillä! Tän'näe uamuna näin kun se tarkasti
vatupassilla pystysuoran sivun, kävel' sittä vatupassin kanssa
ikkunan luokse ja tarkasti, onko kupla viivae välissä!” Mestari
Partanen oli puistellut päätään ja lopettanut kyselynsä siihen.
Metsälässä,
Antti Paldaniukselle v.1946 oli Santtu Huttunen ollut muuraamassa,
kun Toimi Mikkonen, Tuakkilan vävy, oli tullut kylään, ja
ihastellut:” Tervek',
Tehhääk'
iha
kivi uunia naapurillek'?(Toimi puhui Ilomantsin murretta)
Santtu
lienee ollut huonolla tuulella, hän ärjäisi:”Nii tehhää, näetä
ee tie kukkaa muu kum'minä, ja tämä on viimene minultakkii!”.
Toimi kertoi pyytäneesäk' anteeks' Mestarilta, ee hän tulluk'
pyytämää uunintekijätä heillek'.
Kiertelin
kaivurin kanssa Hernejärveä, Marjoniemessä aterialla kuulin
radiosta: ”Kosmonautit maahan palattuaan söivät ensimmäseksi
kulhollisen Retiisejä!" Kommentoin: Mnä oesin pyytännä vielä
yhenkierroksen lissee, ja vaehtammaa retiisit porkkanoehi!”
Kaivoin
Taavetti Kauppiselle ojia, Antti Kauppinen eli syytingillä poikansa
luona, ja oli puhelias:”Käytiin myö kerran polokupyörillä Lapillahe
Linnasalamella kahtomassa salaojankaevua”, toisen kerran puhe
kääntyi Santtu Huttuseen: ”Seel'' nuorena renkinä Marjoniemessä
ja osasj' kuj'jeella, kerra ruokalevo aekaan seel' sitonna nukkuissa
yhe rengin suihtiohjaksilla penkkiin kiinni!”
Sonnilassa,
putosi tuvassa
kaksi päätyhirttä iltapäivällä v.46? Serkku Liisa luki koulu
läksyjään kun seinä takaa sortui, koulusta palaava Martti
Haatainen kulki ”seinän lävitse”, Täti etsi muuraria, vain
Santun poika Väinö oli vapaana,
Rippikoulaisen
oloinen poika touhusi kammareissa, apunaan Ale Kainulainen, huomasin
Alen puheen onnistuvan hyvin viisuja veisaten: ”Kun täetä
tapetaan...”, Näin Väinö Huttusen muuraavan Peltolan uuden talon
hormia 60-luvulla, katolla,
kaksikymmentä
vuotta myöhemmin,
ja seurasin kotoa, Väinön liikkeet olivat konemaisia, kuin robotilla
ja melkoisen nopeita, jos hänet näki vapaalla, hän liikkui kuin
hidastetussa filmissä.
Lienee
ollut tuon urakan aikaa kun Väinö kävi meillä, ehkä hän soitti
taxin hakemaan itseään?
Äitini aloitti naisten tavanomaisen utelun ”Kommee
poekamies,
eekä
oo
aviossa? Väinöllä taisi olla etiketön Olvin puolen litran olut
pullo jano-juomana, ilmeisesti pullossa oli muuta kuin Olvin
tuotetta? Väinö vastasi äidilleni: ”Oesin kyllä hyvi halukas
lempim'mää, mutta kum'minulta puuttuu tuo
lähestymisen taeto”. Taxin tulo viipyi, Väinö humaltui
lisää:”Yks' asia on jiäny isävaenoolta mielee, olin lähössä
illav'viettoon Lammin Oevan kanssa, isä sano: ”Kun työ nuoret
miehet nyt ootta lähössä naesii, ottakkee minut aenae
tilikkommaa?” Taxi tuli ja ovella Väinö vielä toivotti:
”Raittiutta!”
Meni
vähän aikaa, rakennettiin kirkon kupeelle ensimmäistä Tiilitaloa,
nosturi kaatui, oli huutaen varotettu, Väinö, ”Pötvänä” oli
nostanut kädet suojakseen, hän ruhjoutui nosturin alle.
Mari
Pihakumpu oli hakenut naapuriaan Viljoa muuraamaan: Viljo oli
ilahtuneena kommentoinut:”Vieläkö sitä minäkii kelepoon?”
Viljo oasi puhua syvällä rintaäänellään vibrato väristen,
meille muurattiin 60-luvun alussa karjakeittiöön hormi, Viljo
muurarina, olin hanslankarina ja sain seurata mestarin puuhia, jo
ensimmäistä votsia muuratessa Viljo alkoi laulaa:”Minä sanoin
poejille, mänkee helevettii, kum'minä poeka nussia kelekuttelin”.
Hormi
tuli mahdollisimman pahaan paikkaan vesikaton suhteen, eli räystäälle
nykykäsityksen mukaan, tuodaan harjalta saakka peltilevy hormin
juureen ja särmätään, peltityön kaikkien sääntöjen mukaan.
Keskusteltiin kaikesta, huomasin hänen lukevan Kansan Sanan
sarjakuvatkin,hämmästyin!
Nyt luen itse, enkä hämmästele, parikuukautta sitten Lasse ja
Leevi sarjiksessa tuotiin esiin biologin ja uskovaisen välinen
ristiriita Taivaan
ihanuudesta, Lasse ehdotti:”Tiikerit voisivat
syödä taivaassa ruohoa, eikä ihmisiä! Leevi kuittasi: ”Minä en
pitäisi siitä!”
Åiti
tuli pyytämän muurmestaria kahville? Viljo vastasi ääni
väristen:”Eh'hään
min'noo ku sekatyömies! Käytiin välillä kahvilla ja muurattiin,
hormi nousi pari metriä katosta ylös, noin harjan tasolle, oltiin
ilmeisesti lopettamassa muurausta kun mentiin taas
kahville, Viljo kääntyi tuvan rappusilla navetan suuntaan ja
totesi:”Tuasjko se mänj vinnoo?” Hormi oli tosiaan hiukan
vinossa! Mutta Viljon lause sisälsi viestin, ettei se ollut eka
kerta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti