Heinäntekoa,
Kuvassa Antti niittää Humalapuron niityllä ja minä säikyttelen
haukia puron rannalla, tein sedälle tuon ikävystyneen lapsen
kysymyksen.”Mittee minä tekisin? Antti ties':”Kuleksi
purorantoja, niät miten haavet pakenoo, että vettee jiäp'
porreet!”
Kuleksin puror'reunoja, ja se ol'lii mukavoo, haakia mänj pakkoo
vähäv'väliä, pienet jätti pienev'viiru, isommat mänj että
ruohon
korret
lakos
kahtapuolta. Siinä tietysti tallaatu purov'vars, Antti ee siitä
välittännä, kuv'vua minä pysyinj niin kaakana, etten ollu
viitakkee tiellä.
Antti on tässä niittännä halaksulaestit ees'takasi, ja niittää nyt kolomatta
Antti
olj nii vaaleeverinen, että sen tääty pittee kesällä aena paetoo
piällää, sen nahka palo jos olj paejata, tae paejankaalus liia
aak',nii sillon palo rinta,
kasvot
ja käen selekämykset kesti aaringon paestee. Kuva on tehty isomman
lavon eestä, niity piäässä näkkyy pien lato, seel' tarkotettu
suoturpeille, ku ee ennee nostettu turpeeta, suatettii laettoo heeniä
siihennii jos kaekki ee sopinu issoo lattoo. Kaakana mäenpiällä
näkkyy kotj', ja siitä oekeelle Sonnila, täti Elman talo.
Kerran,
purov'vartta kuluki poekia, Hynyse Antero ja Kallela Aarne, Antero
eelimäesenä, se hoksas siinä Isonlaan kohalla haaven puron
keskellä, Antero hoki: ”Olokee liikkumata, ite se ehti
purov'varresta mustuneen hakoriu'un ja sito siihe hirttolangan,
hirtti haaven purosta, irrotti kalan, työnsi sen taskuunsa irrotti
vielä hirttolangan ja jätti haon purroon, poejat jatkovat matkoosa,
minä ”katteellinen kalamies” olin varma, kala olis' kuulunu
meelle, ku puro olj meejä rajana.
Antti
lopetti ruppeeman jäläkee niittämise, ja lähettii kotj'tii,
piästtii nui satametriä kotj'polokuva ku Meht'kana hyppäsj'
iha'eestä! Ja riäkäs ja tetaroe ku vaevane, pikkusia palleroeta
valu mättää sivua alas nii sulosia, että!
Antti
karjasj' Emä ov'vaevane, ota se kiinni! Minussa heräsj' metästäjä,
olinha sitä jo kolomannessa polovessa, pinkasin Meht'kana jäläkee
ja olin iha suaha sen kiinni ku se pelemahti lentoo ja lens'
viismetriä ja uuvestaa alako vettee siipijjää sammalikossa, sitä
peliä mäntii pitkin suota.
Sittä kuulu Antih'huuto: ”Tule jo
poekkee! Olin jo meleko kaakana, tulin noppeesti takasi, aenakkii
suan niitä sulosia pikku
palleroeta?
Linnu poekasia ee näkyny mättäällä, eekä lähellä? Anttikii
ihmettel' minun
kanssa:”Minnekkähä ne oekee hävis? Mutta lähetää kotjtii. Lähettii,
vaekka harmitti, kotona kerronj äetille:”Mite vähällä olin
suaha linnun kiinni!. Antti istui pöydän ääressä ja kuului
kertovan:”Jottae siin'nolj tehtävä, Puavo pistelj suota pitki,
kintut viärinä!” Velj' Matti kahto minua halaveksii ku lasta, käv'
mielessä, pelaskoha setä kieroo peliä sem'meht'kana emon kanssa,
mutta eehä mies eppäele kaverij'jaa!

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti